سیل مکانیکی یک قطعه مکانیکی و یکی از تجهیزات جانبی پمپ آب است که از نشتی مایعات و گازها به بیرون محیط جلوگیری کرده و باعث آب بندی پمپ می گردد. در واقع شفت های پمپ آب، در داخل سیل می چرخند. جنس سرامیکی سیل ها از خرابی آن ها جلوگیری می کند. سیل ها ممکن است پکینگ نیز نامیده شوند.

سیل مکانیکی از دو بخش اصلی تشکیل می شود قسمت اول آن ثابت بوده و قطعه دیگری در برابر آن می چرخد. سیل مکانیکی انواع مختلفی دارد که طراحی و ساختار آن اساسا توسط ملاک هایی مانند فشار، دما، سرعت چرخش تعیین می گردد.

انواع سیل مکانیکی

انواع مختلفی از سیل مکانیکی وجود دارد که در پمپ های سانتریفیوژ استفاده می شود بعضی از آنها عبارتند از :

سیل مکانیکی Pusher

این نوع سیل ها به صورت محوری در طول شفت چرخش پیدا می کنند تا ارتباط خود را با سیل نگه دارند. این ویژگی این نوع سیل ها، از لغزش های اضافی شفت جلوگیری می کند. سیل Pusher از لحاظ قیمت ارزان تر بوده و به راحتی در بازار یافت می شود.

تنها ایراد این نوع سیل ها زنگ زدگی آنها در برخی موارد می باشد و همچنین گاهی اوقات دچار ساییدگی می گردند.

سیل مکانیکی نامتعادل

سیل مکانیکی نامتعادل در شرایط سخت مانند لرزش و عدم تعادل شفت استفاده می شود و بسیار ارزان بوده و از نشتی ها جلوگیری کرده و مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. سیل نامتعادل همچنین قادر به فعالیت در فشار های پایین می باشد.

سیل مکانیکی سنتی

این سیل ها نسبتا ساده هستند و باید به درستی بر روی شفت پمپ نصب گردند. این سیل ها انواع مختلفی دارند و در آب های تمیز، آب داغ، روغن و … استفاده می شوند.

سیل مکانیکی بدون فشار (Non- Pusher)

همانطور که از نام آنها پیداست، سیل بدون فشار دارای محور بدون حرکت و ثابتی است تا بتواند ارتباط خود را با سطح حفظ کند. این سیل ها می توانند با دمای پایین و فشار بالا کار کنند.

سیل مکانیکی متعادل

این سیل ها دارای قابلیت تحمل فشار بالا در سراسر سطوح می باشند و همین طور حرارت کمتری تولید می کنند بنابراین برای مایعات با روانکاوی پایین به کار برده می شوند.

سیل مکانیکی کارتریج

مزیت اصلی این نوع سیل ها در این است که در طول نصب هیچ گونه پیچیدگی ای ندارند. این مزیت، اشتباهات مربوط به تنظیمات سیل ها را کاهش داده و در نهایت هزینه نصب و نگهداری تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

چرا باید از یک سیل مکانیکی استفاده کرد؟

  • در نشتی های غیر قابل مشاهده، کاربرد دارند
  • طراحی سیل های مدرن به گونه ای است که به پوشش یا شفت پمپ آسیبی نمی رساند
  • نگهداری روزانه آن به دلیل دارابودن فنرهای سرخود بسیار آسان می باشد
  • نسبت به مدل های قدیمی خود انرژی کمتری مصرف میکنند
  • اگر پمپ ها از سیل استفاده کنند، تجهیزات پمپ آب دچار خوردگی نمی شوند

تــلفن فروشگاه :02133530414

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *