پمپ اب خانگی

پمپ یا تُلُمبه وسیله‌ای مکانیکی برای انتقال مایعات است که با افزایش فشار جریان آن، امکان جابجایی مایعات را به ارتفاعی بالاتر (با افزایش هد) یا حتی پایین دست (معمولاً حوضچه یا مخزن) فراهم می‌آورد.

به طور کلی پمپ به دستگاهی گفته می شود که انرﮊی مکانیکی را از یک منبع خارجی اخذ و به سیال مایعی که از آن عبور می کند، انتقال می دهد. در نتیجه انرﮊی سیال پس از خروج از این دستگاه افزایش می یابد. به عبارت دیگر پمپ دستگاهی است که انرﮊی مکانیکی را به انرﮊی هیدرولیکی تبدیل می کند و نتیجه آن افزایش انرﮊی پتانسیل و یا انرﮊی جنبشی و انتقال سیال می باشد. در پمپ ها تغییرات انرﮊی سیال همواره به صورت تغییر فشار سیال مشاهده می گردد. از پمپها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین و یا جا به جایی آن در یک سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می نمایند. به عبارت کلی تر از پمپ برای انتقال سیال از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می کنند

بنا بر نوع استفاده کاربر پمپ های متنوعی وجود دارند که بعضی از آنها عبارتند از پمپ های دارای منبع های خلاء، پمپ های هیدرولیکی و پمپ های خنک کننده.

عملکرد پمپ آب

امروزه پمپ های آب انواع مختلفی دارند که بنا به ساختار خود عملکرد متفاوتی نیز دازند، به عنوان مثال در مخزن های دیافراگمی (تحت فشار) وجود کیسه هوای فشرده در مخزن باعث تسهیل پمپاژ آب می گردد و آب را راحت تر به داخل لوله ها هدایت می کند و ثبات فشار آب در لوله ها نیز افزایش می یابد.

انواع پمپ آب :

پمپ ها بر اساس نیاز برای ساختمانها که بستگی به متراژ، تعداد طبقات و تعداد واحدها، میزان مصرف، تعداد شیر آب موجود در ساختمان می باشد کاربرد دارند که در زیر راهنمایی برای انتخاب پمپ آب مورد نیاز شما را تهیه کرده ایم.

پمپ آب خانگی نیم اسب :

پمپ آب خانگی نیم اسب بخار به ساختمانهای یک طبقه با حداکثر متراژ 150متر قابل نصب و مورد استفاده قرار میگیرند.

پمپ آب خانگی یک اسب بشقابی :

پمپ آب یک اسب بشقابی برای ساختمانهایی با تعداد طبقات 3طبقه و و شش واحدی با حداکثر متراژ 75متر قابل نصب و استفاده می شود.

پمپ آب جتی یک اسب خار :

این نوع پمپ برای ساختمانهای دارای 4طبقه 8واحدی با حداکثر متراژ 68متر هر واحد قابل نصب و استفاده می شود.

پمپ آب خانگی یک اسب دو پروانه :

این نوع برای مصارف ساختمانهای چهار طبقه با تعداد 8واحد که هر واحد دارای حداکثر 75متر میباشند قابل نصب و استفاده می باشد.

پمپ آب خانگی یک و نیم اسب دو پروانه :

جهت مصرف در ساختمان های پنج طبقه 10واحد با حداکثر متراژ 100متر نصب می گردد.

پمپ آب خانگی دو اسب بخار:

جهت مصرف در ساختمان های پنج طبقه 14 واحد با حداکثر متراژ 100 متر نصب می گردد و برای 20 واحد با میانگین 100متر متراژ از پمپ های 4 اسب دو پروانه سه فاز استفاده می گردد.

اما برای استفاده از پمپ آب در مجتمع عای مسکونی که حداقل دارای 20واحد می باشند نیاز به بوستر پمپ میباشد که بتواند آبرسانی را براحتی انجام دهید.

بوستر پمپ ها بسته به میزان مصرف آب درانواع بوسترپمپ های دو و چند پمپه قرار می گیرد. در بوستر پمپ ها جهت کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر قطعات پمپ از سیستم های دور متغیرالکترونیکی (اینورتر) استفاده می گردد. عملکرد این سیستم ها به این نحواست که با سنسورهایی که در مدار خروجی پمپ قرار گرفته میزان فشار و دبی پمپ سنجیده شده و با کنترل سرعت دوران الکتروموتور نصب شده بر روی پمپ منجربه کاهش مصرف انرژی می گردد.

برای کارکرد پمپ ها به صورت اتوماتیک و کاهش دفعات روشن وخاموش شدن پمپ ها ودر نتیجه عملکرد کم صدا تر پمپ نیاز به نصب مخزن تحت فشار به همراه درجه و کلید اتوماتیک است چرا که آب تحت فشار ذخیره شده در منبع مذکور باعث ایجاد یک فشار ثابت در پشت لوله گردیده و در نتیجه کاهش چشمگیر دفعات روشن وخاموش شدن پمپ و همچنین ایجاد جریان متناوب و یکنواخت آب در لوله ها را در پی دارد.

هنگام راه اندازی و نصب پمپ آب منزل بهتر است مکان نصب پمپ را پائین تر و یا همسطح ورودی آب قرار داده تا فشار مکش ایجاد شده مثبت باشد، اگر این کار در بعضی از شبکه های آبرسانی امکان پذیر نبود، تا آنجائیکه وضع ایستگاه های پمپاژ اجازه می دهد باید سعی نمود پمپ نزدیک سطح مایع منبع مکش قرار گیرد تا بخشی از توان پمپ صرف مکش آب نگردد و مشکلات کمتری در کار پمپ ایجاد شود، مسیر لوله کشی باید حتی المقدور مستقیم و از ایجاد خم ها و زانوها کمتری استفاده گردد ، بین زانوئی و محل اتصال مکش باید لوله مستقیمی به طول حداقل 5 برابر قطر مکش فاصله ایجاد نمود. چون در غیراین صورت فشار مکش نامتعادلی ایجاد شده و یک طرف چشمه پروانه و محفظه مکش پر تر از طرف دیگر شده و تلفات هیدرولیکی پمپ زیاد و راندمان پمپ کم می گردد.باید قطر لوله مکش یک نمره بیشتر از قطر مجرای رانش بوده و اگر امکان پذیر نیست حداقل یکسان باشد،در مجتمع های مسکونی بزرگ که از بوستر پمپ استفاده می گردد توجه به موارد ذیل در طول عمر بوستر پمپ شما موثر خواهد بود. در مسیر رانش پمپ، یک شیر دروازه ای و یک سوپاپ کنترل قرار می دهند، کار این سوپاپ حفظ پمپ در مقابل فشارهای اضافی وارد بر پمپ است. سوپاپ انتهای لوله مکش باید حداقل 5/1 متر از سطح مایع مکش پائین تر بوده و پمپ نیز باید به سطح منبع مکش نزدیک باشد. پمپ و موتور را باید روی فونداسیون محکمی نگهداشت تا منجر به لرزش وصدای اضافه پمپ نگردد در غیر اینصورت بوش های اتصال محور پمپ و موتور و همچنین یاتاقان های آن خراب و سبب شکستگی محور می گردد.

پمپ آب خانگی بی صدا و کم صدا:

کلیه پمپ ها موجود در بازار ایران دارای صدا می باشند و این اشتباه مرسوم در بازار کاملا غلط می باشد. به اطلاع مشتریان عزیز می رستند که واژه پمپ آب خانگی بی صدا فقط برای سوء استفاده می باشد. لذا پمپ های موجود در بازار دارای صدا بوده و فقط در برندها و مدل های مختلف، میزان صدا متفاوت می باشد.

تنظیم پمپ آب خانگی:

الکتروپمپ های آب خانگی به دو دسته تقسیم می شوند. اول الکتروپمپ های افزایش فشار آب و دوم الکتروپمپ های آب در گردش ( سیرکولاتور یا پمپ های برگشت آب گرم ) که این سری از پمپ ها جهت به گردش درآوردن آب گرمدر یک مدار بسته (مثل شوفاژخانه ها) استفاده می گردد و عموما الکتروموتورهای آنها 1500 دور هستند ولی الکتروموتور های پمپ مورد اول 3000 دور هستند. هرچه میزان دور الکتروموتور بیشتر باشد میزان فشار و صدای تولیدی در هنگام کار بیشتر خواهد بود.پ

عموما جهت اتوماتیک کردن پمپ های افزایش فشار از سه سیستم استفاده می گردد:

الف. استفاده از منبع تحت فشار

ب. استفاده از ست کنترل یا کلید دیجیتال

تــلفن فروشگاه :02133530414

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *