نازل سوخت

نازل سوخت (Nozzle) پمپ بنزین می­‌تواند با استفاده از تجهیزاتی که روی آن نصب می­‌شود عملکرد ­های کنترلی دیگری نیز داشته باشد. برای مثال نازل پمپ بنزین می­‌تواند مجهز به مکانیزمی باشد که تا وقتی نازل درون لوله پرکننده باک قرار نگرفته است اجازه عبور سوخت داده نشود. یا بعضی از نازل ­‌ها به سنسور فشار مجهز می­‌شوند که تا زمانی که سیستم سوخت رسان به فشار مناسب نرسیده اجازه عبور سوخت از نازل داده نمی­‌شود.
دو مورد آخر تابع‌­ های کنترلی که در بالا ارائه شده ­‌اند کاملا اتوماتیک انجام می­‌شوند و نیازی به دخالت اپراتور ندارند. زمانی که نازل بسته است سوخت فقط در قسمت­ هایی از پمپ مکش جریان دارد و شیر خروجی نازل است که جریان سوخت را در کل سیستم انتقال سوخت بر قرار می‌کند. این شیر مقدار دبی سوخت خارج شده از نازل را نیز باید تنظیم کند. بنابراین باید بازه‌­ی باز شدن آن پیوسته باشد.
همچنین دیسپنسر ­های مورد استفاده در جایگاه‌­ های سوخت باید به دستگاه قطع کن خودکار که از پر شدن بیش از اندازه باک جلوگیری می­‌کند، مجهز شوند. استفاده از این شیر ­ها احتمال سر ریز شدن باک و ریختن سوخت بر بروی زمین که بسیار خطرناک بوده را کاهش می‌­دهند.

شیوه انتقال بخار سوخت
انتقال بخار سوخت به مخزن به دو روش امکان پذیر است. در یک روش بخار سوخت با بوجود آمدن فشار منفی اندک در مخزن و فشار مثبت کوچکی در باک خودرو، از باک به طرف مخزن منتقل می­‌شود. اما در روش دیگر از یک پمپ خلا کمک می­‌گیریم و بخار سوخت موجود در مخزن توسط پمپ مکیده شده و به مخزن انتقال داده می‌­شود.
همانطور که در شکل مشاهده می­‌کنید نازل (Nozzle) مربوط به هر کدام از این مدل­‌ ها متفاوت خواهد بود. نازلی که با پمپ خلا کار می­کند خرطومی کوچکتری دارد که بیشتر وظیفه­‌ی قیف را انجام می­‌دهد و نیاز به مهر و موم کردن شدید نازل به باک خودرو نیست. با توجه به کوچک بودن فشار مثبت درون باک و فشار منفی درون مخزن، معمولا از روش دوم یعنی از پمپ خلا استفاده می‌­کنند.
تشخیص نازل ­‌های طرح کهاب که از سیستم مکش بهره می­‌گیرند کار دشواری است. زیرا بعضی از این مدل­ها خرطومی هم ندارند و فقط در سر نازل سوراخ ­هایی وجود دارد که بخار از طریق آن­ها مکیده می­‌شود و توسط یک لوله نازک هم محور با لوله نازل به دیسپنسر منتقل میگردد. بنابراین در این مدل شلنگ کوچکتری نسبت به مدل بدون پمپ خلا داریم.

تــلفن فروشگاه :02133530414

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *