پلاتین کولر قطعه‌ای است که در الکتروموتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و با دو پیچ روی درب موتورهای تک ‌فاز نصب می‌گردد. محل نصب پلاتین به درب موتور باید عایق باشد و پلاتین نباید با بدنه اتصال داشته باشد. وظیفه‌ی پلاتین کولر در الکتروموتور این است که در هنگام راه‌اندازی موتور، خازن استارت را وارد مدار سیم پیچی کرده و موتور به صورت پر قدرت راه اندازی می‌شود و سپس با استفاده از نیروی گریز از مرکزی که به کلاج وارد می‌شود، کلاج به عقب رانده شده و سپس نقطه‌ی اتصال پلاتین از هم جدا شده و پلاتین، خازن استارت را از مدار خارج می‌کند.

پلاتین‌ها بسته به نوع موتور در انواع، اشکال و اندازه‌های مختلفی ساخته شده و عرضه می‌گردند که شامل انواع کشویی، تیغه‌ای و فنری گرد می‌باشد. همه‌ی پلاتین‌ها از یک قسمت فلزی و یک قسمت باکالیت یا فیبر استخوانی ساخته می‌شوند. بعضی از پلاتین‌ها دارای روکش باکالیت هستند و بعضی دیگر به صورت دکمه‌ای طراحی می‌شوند.

نوع اتصال سیم به پلاتین به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که لحیم کردن، فیش کولری و کاپ‌شو گرد از جمله این اتصالات می‌باشد. باید این نکته‌ی مهم را در نظر داشت که کلاچ و پلاتین نیاز به تنظیم دارد و این تنظیمات حتما باید زیر نظر متخصص و فرد کاردان صورت پذیرد.

کلاچ و پلاتین دو جزء جدایی ناپذیر در الکتروموتورها و وسایل نقلیه‌ی موتوری هستند و به صورت نر و مادگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین انتخاب نوع پلاتین به نوع کلاج و الکتروموتور بستگی دارد. به عنوان مثال پلاتین بلغاری با کلاچ بلغاری بسته می‌شود و پلاتین الکو با کلاچ الکو بسته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×