پروانه پمپ یکی از تجهیزات جانبی پمپ آب است که در واقع یک دیسک آهنی با پره های منحنی می باشد که در داخل پمپ آب سانتریفیوژ قرار دارد. این پره ها هنگامی که در آب غوطه ور می شوند چرخش می یابند. با این کار نیرویی به ذرات آب وارد کرده و باعث خروج آنها می گردند. برای درک بهتر این موضوع فقط کافیست به رد یک تایر خیس بر روی یک جاده توجه کنید.

پروانه پمپ

تصویر بالا جریان ورودی را نشان می دهد که توسط ساکشن ها به داخل هدایت می شوند و سپس پروانه پمپ را می چرخاند و فشار را در آب ایجاد می کند و آن را برای پمپاژ آماده می سازد .

پمپ های سانتریفیوژ دارای پروانه های مختلفی هستند که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر نام برد :

  • پروانه بسته
  • پروانه نیمه باز
  • پروانه باز

پروانه بسته

در پروانه های بسته، پره ها از هر دو طرف بسته هستند که این طراحی جهت افزایش هرچه بیشتر قدرت، استفاده شده است و همچنین این پروانه ها بیشترین کارایی را در بین مدل های دیگر دارند، که البته اغلب در آب های تمیز به کار می روند.

این پروانه ها در پمپ های بزرگ با کارایی بالا به کار می روند

پروانه باز

در این نوع پروانه ها، پره ها بدون هیچ گونه جدار و یا پوششی به قسمت مرکزی متصل می شوند و در نهایت برروی شفت قرار می گیرند. پروانه های باز از لحاظ ساختاری نسبتا ضعیف هستند و معمولا در پمپ های باقطر کوچک، پمپ های ارزان قیمت و پمپ های حاوی مواد معلق استفاده می شوند. این نوع پروانه ها نسبت به پروانه های بسته حساس تر بوده و کارایی آنها بعد از مدتی استفاده به سرعت کاهش می یابد.

پروانه نیمه باز

این پروانه ها ترکیبی از پروانه های بسته و باز هستند که در پمپ هایی با قطر متوسط و یا پمپ های حاوی مقادیر  جامد معلق، استفاده می شوند. کارایی آنها نسبت به پروانه های بسته بیشتر است ولی به نسبت پروانه های باز از کارایی پایین تری برخوردار می باشند.

البته باید به این نکته ی مهم توجه داشت که هرچه فاصله ی بین پره ها و غلاف بیشتر باشد از کارایی و سرعت پروانه ها کاسته می شود.

تفاوت اساسی بین پروانه باز و پروانه بسته

زمانیکه قصد خرید یک پمپ سانتریفیوژ را دارید، معمولا باید به معیار هایی مانند کارایی بالاتر، هزینه ی نگهداری پایین تر و قابلیت اطمینان بیشتر، دقت کنید همه ی این عوامل در انتخاب یک پمپ آب مناسب، مهم می باشند که البته پروانه پمپ در این انتخاب نقش موثری دارد. دو نوع اساسی پروانه پمپ، پروانه باز و بسته می باشد که این دو در چند بخش تفاوت اساسی دارند:

  1. پروانه ی باز دارای مجموعه ای از پره هاست که به یک واحد مرکزی متصل شده است و برای نصب بر روی شفت طراحی شده است . بنابراین از حساسیت و ظرافت بالایی برخوردار است و امکان شکستن تیغه ها وجود دارد
  2. پروانه های بسته، پروانه های رایجی هستند که در صنایع استفاده می شوند، زیرا آنها قابلیت سازگاری با مایعات فرار و انفجاری را دارند
  3. زمانیکه پروانه های بسته نیاز به چک کردن داشته باشند، پمپ آب باید مجدد اسمبل شود، اما در پروانه های باز نیاز به اسمبل دوباره نمی باشد.
  4. احتمال مسدود شدن پروانه های باز کمتر می باشد، در پمپاژ مواد جامد یا شیمیایی اگر از پروانه های بسته استفاده شود احتمال مسدود شدن آنها بالا می باشد، در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که تمیز کردن آنها نیز دشوار می باشد
  5. قطعات داخلی پروانه های بسته پنهان می باشد، بنابراین عیب یابی آنها دشوار می باشد، درحالی که در پروانه های باز تمام قطعات قابل مشاهده می باشند و به راحتی قابل عیب یابی می باشند
  6. طراحی پروانه های بسته پیچیده تر بوده هزینه ی آن نیز بالا می باشد، در حالی که پروانه های باز قیمت های پایین تری دارند
  7. پروانه های باز قادر به انتقال ذرات معلق بیشتری هستند در حالیکه پروانه های بسته از این قابلیت برخوردار نیستند

تــلفن فروشگاه :02133530414

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *