نحوه نصب پمپ آب

نحوه نصب پمپ آب

پمپ های آب خانگی معمولا هرکدام بسته به مدل خود، نصب متفاوتی دارند اما یکسری از قوانین همواره در تمام پمپ ها یکسان می باشد. در زیر دستور العمل عمومی در رابطه با نحوه نصب پمپ آب خانگی آورده شده است. اگر نیاز به راهنمایی بیشتری در مورد یک مدل خاص پمپ دارید، شما می توانید به کاتالوگ مربوط به پمپ مورد نظر خود مراجعه نمایید.

نصب پمپ آب

قبل از نصب پمپ آب لازم است موارد زیر را خوانده و رعایت نمایید

  • اولین قانون این است که از وجود آب کافی جهت نصب پمپ آب، اطمینان حاصل کنید. معمولا برای یک حمام 225 لیتر آب مورد نیاز است و همینطور 60 درصد آن برای یک اتاق کافیست که بنابراین برای یک حمام و یک سوئیت به 360 لیتر آب، نیاز است.
  • دومین مورد، موقعیت قرار گیری پمپ است که باید حداقل 60 سانتی متر از منبع ذخیره آب بالاتر باشد. سعی کنید محل نصب پمپ و منبع ذخیره آب هر دو در یک ردیف باشند.
  • جهت اطلاع از نحوه نصب پمپ آب، در ابتدا باید با اجزای پمپ آب مورد نظرتان آشنا گردید. این اجزا عبارتند از پروانه، حوضینگ، بلبرینگ، مکانیکال سیل، پوسته خارجی پمپ.
  • اتصالات پمپ می توانند در دو حالت 15 میلیمتری و 22 میلیمتری باشند که فرقی نمی کند، لوله ها و اتصالات شما چه پمپی را پشتیبانی می کند، اگر شما از پمپ های 22 میلی متری استفاده کنید، می توانید به راحتی مکش آب را انجام دهید.
  • شما می توانید از یک پرشر، جهت کنترل فشار و اطلاع از کارایی خود استفاده نمایید.
  • قبل و بعد از پمپ خود، باید از سوپاپ، جهت افزایش مکش و جلوگیری از نشتی آب استفاده نمایید.
  • پمپ آب باید از عناصر خارجی که به خود پمپ آسیب می رساند، محافظت گردد، به همین جهت نصب یک صافی در ورودی پمپ الزامی می باشد.
  • اتصالات الکتریکی پمپ را بررسی نمایید تا هرگونه نگرانی در مورد ایمنی برطرف گردد.
  • سعی کنید از شیر یکطرفه، جهت جلوگیری از برگشت آب نیز استفاده کنید.
  • سایز ورودی پمپ و لوله ای که به آن متصل می شود باید یکسان یا بالاتر باشد و به هیچ وجه از لوله ی ورودی پمپ آب با سایز پایین تر نباید استفاده گردد. زیرا آب با حجم مناسب وارد پمپ آب نمی گردد و پمپ خشک کار می کند.
  • نصب تابلوفرمان جهت محافظت از پمپ هایی که با برق سه فاز کار می کنند، می تواند حفاظت مناسبی را ایجاد کند، زیرا در تابلو فرمان کنترل فاز و کنترل بار جهت جلوگیری از آمپر کشیدن و سوختن الکتروموتور وجود دارد و در ضمن کنترل سطح نیز جهت جلوگیری از خشک کار کردن پمپ به کار برده می شود.
  • نصب فلومتر در ورودی پمپ ها، جهت جلوگیری از خشک کار کردن پمپ، می تواند روش محافظتی مناسب دیگری باشدکه معمولا در پمپ های تک فاز کاربرد دارد.
  • نصب منبع تحت فشار جهت روشن و خاموش شدن کمتر الکتروپمپ نیز خود می تواند باعث کاهش استهلاک پمپ و مصرف برق گردد، نصب منبع تحت فشار از طریق شیلنگ یا لوله کشی صورت می گیرد.
  • در صورتی که ست کنترل روی پمپ نصب گردد، نیاز به نصب فلوتر حذف می گردد، زیرا ست کنترل دارای سنسوری است که در زمانی که پمپ آب بدون آب باشد، خودش اتوماتیک پمپ آب را خاموش می کند و نصب آن با فاصله ی 20 تا 30 سانتی متری از خروجی پمپ آب صورت می گیرد.
نصب پمپ آب

مراحل نصب پمپ آب

  1. محل نصب پمپ آب :
    • اگر قصد دارید پمپ آب را در محوطه باز نصب کنید، حتما باید کلگی پمپ آب را با پشم شیشه و یا بپوشانید، این کار از ترکیدگی قطعه چدنی پمپ در فصل سرما جلوگیری می کند. (دقت شود که قسمت الکتروموتور پمپ آب با پشم شیشه پوشیده نگردد)
    • اگر پمپ آب در موتور خانه و یا فضای بسته نصب می شود، ترجیجا باید برروی شاسی آهنی نصب گردد که اینکارمی تواند مانع از حرکت و لرزش پمپ آب گردد.
  2. در هنگام نصب اتصالات بر روی پمپ آب حتما باید سایز ورودی و خروجی پمپ و اتصالات یکی باشد تا آب کافی به پمپ انتقال یابد. در انتها میتوانید نشتی ها را از طریق کنف، خمیر و یا تفلون مایع به بگیرید و از آب بند بودن آنها مطمئن شوید.
  3. برای انتقال برق به الکتروموتور باید از کابل با ضخامت مناسب استفاده گردد، ضعیف بودن کابل، سبب آمپر کشیدن می شود. ضخامت کابل به قدرت موتور و طول مسیر وابسته است.
  4. در این مرحله باید کلید یا پرشر تنظیم گردد. که تنظیم آن بر اساس میزان فشار مورد نیاز و توان پمپ با دامنه ی مشخص، می باشد.
  5. منبع تحت فشار از طریق شیلنگ مخصوص و یا لوله کشی نصب گردد، میزان باد منبع باید ماهی یکبار، بررسی و چک شود و درصورت نیاز، شارژ باد گردد.
  6. ست کنترل را نصب کنید. زمانی که از ست کنترل استفاده می گردد، مهمترین نکته این است که ست کنترل بلافاصله روی خروجی پمپ آب نصب نگردد، بلکه با 15 الی 30 سانت فاصله نصب شود تا برد آن محافظت گردد.

تــلفن فروشگاه :02133530414

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *